Съобщения за пресата

7 от 10 българи имат домашен любимец, обикновено месечните разходи за него не надвишават 60 лв.

В момента повечето българи имат домашни любимци в домовете си и не е изненадващо, че те най-често са кучета или котки. Преобладаващата част от стопаните имат поне два домашни любимеца, като в повечето случаи разходите за тях не са повече от 60 лв. на месец. Храната, обезпаразитяването и ваксините са първите топ 3 разхода на стопаните. Като част от полагането на добри грижи за животните си, повечето хора следят редовно и препоръките на специалисти. Данните са от проучване на Нилсен Адмосфер България и Български национален панел на база извадка от малко над 500 активни в интернет българи на минимум 15-годишна възраст. Те са допълнени с данни от Рекламния мониторинг и показват, че миналата година рекламата в сегмента „Храни за домашни любимци“ са достигнали брутна стойност от 5,8 милиона лв. (по ценови листи).

Не е изненадващо, че в домовете на много българи присъстват домашни любимци – често можем да видим хора, които разхождат кучетата си по улиците, както и котки, надничащи през прозорците на жилищни сгради. 71% от участващите в изследването имат поне един домашен любимец (като това число изключва всякакви видове селскостопански животни). 42% от анкетираните имат куче и 40% имат котка, докато присъствието на други видове домашни любимци е по-голяма рядкост – напр. само 7% от хората притежават риби, 5% – птици и 3% – заек. В допълнение, не е учудващо, че има повече стопани на домашни любимци сред хората, които живеят в селата и по-малките населени места, отколкото сред тези в големите градове. Интересно е обаче, че като домашен любимец рибите са предпочитани от хората, живеещи в градски среди.

Често се среща хората да притежават повече от един домашен любимец – 26% имат два, 10% – три и 21% дори четири или повече. Важно е обаче да се подчертае, че сред тези респонденти е вероятно да има приличен брой собственици на аквариумни риби.

34% от тези, които в момента нямат домашен любимец, биха искали да се сдобият с такъв в бъдеще. Това е в плановете на повече жени, както и респонденти в най-младата възрастова група, които вероятно все още живеят с родителите си или имат твърде сложни графици, за да отделят време за домашен любимец (напр. ученици и студенти).

Редовни разходи

В следващата част от проучването стопаните бяха попитани за месечните разходи, свързани с грижата за техните домашни любимци. Естествено, това много зависи от броя домашни любимци в едно домакинство. 19% обикновено не харчат повече от 20 лв. месечно, но за останалите собственици грижите струват повече – 31% отделят 21-40 лв. месечно, 19% – между 41 и 60 лв., а други 31% дават над 60 лв. за грижи всеки месец. Хората от възрастовата група 55+, както и тези, живеещи в селата и малките градове, обикновено харчат по-малко за своите домашни любимци, отколкото по-младите респонденти и жителите на по-големите градове.

Поддържането на добро здравословно състояние на един домашен любимец не означава само закупуване на качествена храна и осигуряване на неговия комфорт – то включва всякакви специални грижи, препоръчани от специалисти, както и следене за редовно обезпаразитяване, профилактични лекарства и др. 63% от стопаните на домашни любимци споделят, че спазват редовно препоръките на специалистите за общото добро здравословно състояние на техните любимци. Не е необичайно да се предприемат мерки само при появата на конкретен проблем – 25% споделят, че правят нещо, само когато се появи обезпокоителен повод относно здравето на техните любимци. 11% посочват, че принципно не се налага да правят нещо особено като грижа за техните животни. Само 1% признават, че не правят нищо, дори и да е препоръчително. Тук отново хората под 55-годишна възраст спазват препоръките от специалистите по-често в сравнение с по-възрастните респонденти.

Разход номер едно за собствениците на домашни любимци е храната – включително междинни закуски и лакомства (84%). На второ място в списъка са продуктите за вътрешно и външно обезпаразитяване (62%) и на трето място се нареждат ваксинациите (60%). Някои други популярни разходи включват: тоалетни и хигиенни продукти, включително филтри и др. (37%), ветеринарни процедури (36%) и витамини, минерали и други хранителни добавки за домашни
любимци (35%).

Реклама на храна за домащни любимци

И тъй като купуването на храна и лакомства за домашни любимци е нещо, което едва ли някой стопанин би пропуснал, това създава добра възможност за реклама на различни марки храни за домашни любимци. Според рекламния мониторинг на Нилсен Адмосфер България, рекламите в телевизия, радио и печат в сегмента „храни за домашни любимци“ достигат 5,8 милиона лв. брутна рекламна стойност (по ценови листи) за миналата година. Това е с 9% по-малко в сравнение с предходната 2019-та година, когато е била на стойност 6,3 милиона лв. Намаляването спрямо предходната година може да се дължи на миналогодишните съкращения в бюджетите на много компании в резултат на пандемията от COVID-19.

NIELSEN – 7 от 10 българи имат домашен любимец, обикновено месечните разходи за него не надвишават 60 лв.