Съобщения за пресата

62% от българите се разболяват от един до два пъти в годината. В случаи на леки заболявания, те разчитат на домашно приготвени напитки и лекарства без лекарско предписание

Как се справят българите, когато са болни – продължават с нормалното си ежедневие или остават вкъщи? Колко често се обръщат към хранителните добавки и кои от тях са най-популярни? Отговор на тези въпроси дава онлайн проучване на Nielsen Admosphere Bulgaria, проведено сред активните интернет потребители (15+), които са част от Българския национален панел. В допълнение, данни от рекламния мониторинг на Nielsen Admosphere Bulgaria сочат, че за 2019 г. НАТУРПРОДУКТ e бил най-активния рекламодател в подактегория „Хранителни добавки“.

Смяната на сезоните, резките температурни промени и непредсказуемото на моменти време, особено през последните години, често ни заварват напълно неподготвени и понякога ни разболяват. Добрата новина е, че повечето българи (62%) боледуват от типични заболявания, като настинки, леки вируси или стомашни разстройства не повече от два пъти в годината. 25% съобщават, че боледуват повече от два пъти годишно, а 11% не боледуват изобщо.

Може ли една настинка да възпрепятства българите да ходят на работа или на училище?

По-скоро не. 40% от нашите респонденти споделят, че продължават с ежедневната си програма и почти толкова (37%) отиват на работа/училище частично или на непълен работен ден. 18% предпочитат да си вземат болничен, а 5% продължават работата си от вкъщи.

Какви са обичайните действия, които предприемаме, с цел да се възстановим? Сред най-популярните от тях е приготвянето на домашни напитки, като чай с мед, лимон, джинджифил и др. 58% от участниците избират този вариант като основен, а веднага след него, с 45%, се нарежда употребата на лекраства без лекарско предписание. 29% от хората отиват на лекар и почти толкова избират повече почивка и сън. Само 1% не предприемат нищо.

Широко разпространеното използване на лекарствени средства без лекарско предписание провокира въпроса доколко са популярни хранителните добавки.

Данните сочат, че 42% от респондентите не приемат хранителни добавки, но останалите 58% заявяват, че ги ползват постоянно, в определен сезон или в даден момент, когато почувстват нужда. Въпреки, че стойностите за мъжете и жените са различни, тъй като жените проявяват по-голям интерес към хранителни добавки, респондентите и от двата пола заявяват, че предпочитат да ги използват краткосрочно, след като са изпитали нужда от тях.

Съществува голямо разнообразие от хранителни добавки. Най-популярни сред респондентите са витамини, мултивитамини и минерали (64%), както и имуностимуланти (56%). Повече жени отколкото мъже употребяват пробиотици и добавки за храносмилане, продукти за отслабване, както и такива за подхранване на кожата, косата и ноктите. От друга страна, мъжете изявяват предпочитание към продукти за подсилване на енергията и жизнеността, кръвообращението, както и активния начин на живот, като приемат протеини. Данните сочат почти еднакъв интерес от двата пола към добавки за стави, по-добър сън, както и рибено масло и други мастни киселини. Данните също показват, че с напредване на възрастта се увеличава предпочитанието към продукти за стави, кръвообращение и сърдечно-съдовата система.

За да стане картината по-ясна, допълнихме изследването и с данни от рекламния мониторинг на Nielsen Admosphere Bulgaria. Те показват, че през 2019 година в цялата категория „ФАРМАЦИЯ. МЕДИЦИНСКИ УСЛУГИ И ПРОДУКТИ“, хранителните добавки се нареждат на второ място, след лекарствените продукти, по инвестирани брутни рекламни бюджети, като се забелязва сериозна активност и в трите медии – телевизия радио и преса.

Какво показват данните?

Разглеждайки само подкатегория „Хранителни добавки“ данните показват, че най-активният рекламодател през 2019 г. е бил НАТУРПРОДУКТ. Според разпределението на инвестираните брутни рекламни бюджети в телевизия, радио и преса, можем да заключим, че и в тази подкатегория най-използваната медия от рекламодателите е телевизията. Затова изчислихме инвестициите в ТВ реклама на най-активните рекламодатели в подкатегория „Хранителни добавки“, според реализираните TRP’30, сред зрителите от възрастова група 15+ години. От таблица 1 става ясно, че 94% от вложените средства за 2019 г. са насочени именно към телевизията.

Таблица 1

От Таблица 2 се вижда, че НАТУРПРОДУКТ е рекламодателят с най-много реализирани TRP’30 през 2019 г., бележейки ръст от 8% спрямо 2018 г. На второ място се нарежда ВАЛМАРК БЪЛГАРИЯ със скок от 13%. Трети, но с най-сериозен ръст от 77% е НАТУРФАРМА БЪЛГАРИЯ с реализирани 21 295 TRP’30 срещу 11 997 TRP’30 и четвърто място през 2018 г.

Таблица 2

Източник: Nielsen Admosphere Bulgaria – период: 2018 и 2019 година

През 2019 г. цялата подкатегория „Хранителни добавки“ отбелязва скок от 12% според реализираните TRP’30, сред зрителите на възраст 15 и повече години. Основен принос за това, освен водещите трима рекламодатели, имат и някои рекламодатели като – ФОРТЕКС НУТРАСЮТИКАЛС, СКАЙШОП БЪЛГАРИЯ, РЕВИТА, чиито ръст през 2019 г., спрямо предходната 2018 г. също оказва голяма тежест за цялата подкатегория.

62% от българите се разболяват от един до два пъти в годината. В случаи на леки заболявания, те разчитат на домашно приготвени напитки и лекарства без лекарско предписание