Съобщения за пресата

61% от българите приемат хранителни добавки. От шкафа с лекарства най-често посягаме към обикновени болкоуспокяващи

Вероятно здравето никога не е било толкова голяма обществена тема, колкото през изминалата година. Има много начини да поддържаме здравословното си състояние, напр. изграждане на добри навици на сън, водене не активен начин на живот или усвояване на необходимите витамини и минерали.

В едно от скорошните ни изследвания разгледахме навиците на българите относно приема на хранителни добавки и лекарства без лекарско предписание. Също така разгледхаме как тези навици са се променили през изминалата година. Допълнихме данните от излседването с тези от рекламния телевизионен мониторинг от подкатегорията на хранителните добавки. Излиза, че двата най-големи рекламодателя – Naturpharma и Walmark – отбелязват засилване на рекламата през първото тримесечие на 2021г. спрямо същия период миналата година.

Онлайн изследването се проведе от Нилсен Адмосфер България и Български национален панел на база извадка от 500 души на възраст 15+. Данните от рекламния мониторинг са част от услугата „Ad Intel“ на Нилсен Адмосфер България.

Колко популярни са хранителните добавки сред българите? Въпреки че 39% от респондентите споделят, че не приемат такива, останалите 61% посягат към тях поне в някакъв момент – целогодишно, по време на грипния сезон и при алергии или когато почувстват нужда. От всички възрастови групи респондентите от 55-годишна възраст нагоре по-често приемат хранителни добавки в сравнение с по-младите.

Относно дали приемът се е променил за тези, които взимат хранителни добавки, независимо колко често, 29% споделят, че той се е увеличил през изминалата година в сравнение с минали години. Това най-много се забелязва сред по-младите възрастови групи (под 45 години). Жените (34%) също са увеличили до голяма степен приема на хранителни добавки спрямо мъжете (23%). Въпреки това 57% от запитаните споделят, че няма промяна в навиците им на прием спрямо минали години. Само 15% отбелязват, че примеат по-малко от преди.

Има голямо разнообразие от хранителни добавки. Витамини, мултивитамини и минерали, както имуностимулатори са най-популярни сред респондентите – съответно с 66% и 48%. Повече жени, отколкото мъже използват продукти за подхранване на кожата, косата и ноктите, добавки за укрепване на имунната система, както и рибено масло или продукти съдържащи ненаситени мастни киселини. От дуга страна мъжете имат по-голямо предпочитание към добавките, допринасящи за повече енергия и жизненост, подпомагане на кръвообращението, тези за стави, протеини и добавки за спортисти, както и продукти за поддържане на сексуланите функции.  Данните сочат сходен интерес от двата пола по отношение на добавки, предназначени за храносмилането, съня, паметта и концентрацията.

Сега нека разгледаме какво типично съдържа една домашна аптечка в дома на българина. Какви лекарства без лекарско предписание най-често се намират в нея? Под ръка държим обикновените обезболяващи, като ибупрофен, аспирин и др. (72%), следвани от лекарства против настинка и грип (67%) и такива, съдържащи парацетамол (66%). В домовете на над половината от респондентите можем да намерим продукти за болки в гърлото и кашлица (53%) и такива за отпушване на носа, като капки, спрейове и др. (52%). 46% от запитаните държат мазила за кожни рани и раздрязнения под формата на кремове, гелове, маз и др. Само 2% не разполагат с подобен тип лекарства вкъщи.

Отново се забелязват разлики между двата пола по отноение на лекарствата без лекарско предписание, които най-често държим под ръка. Жените до голяма степен разполагат с по-богато разнообразие от лекарствени продукти в дома си в сравнение с мъжете. Единствените лекарства, посочвани по-често от мъже са тези против диария и подпомагане на храносмилателната система и други антиациди.

Не е учудващо, че гореспоменатите данни вървят ръка за ръка с продуктите, които най-често се налага да използваме. 27% най-често посягат към болкоуспокояващите, 20% към лекаресвата с парацетамол, а 11% към тези против настинка и грип. Отново се забелязват доста интересни разлики между различните демографски групи. Например, мъжете посягат повече към обичайните болкоуспокояващи, отколкото жените (31% спрямо 23%), но по отношение на лекарства, съдържащи конкретно парацетамол, тенденцията е обратната (23% от жените спрямо 18% от мъжете). За отделните възрастови групи подобна тенденция е видима сред 45-54-годишните – те по-малко посягат към лекаства с парацетамол, но пък ползват повече други стандартни болкоуспокояващи в ставнение с други възрастови групи. Също така най-младите респонденти на възраст от 15 до 34 години проявяват по-голяма склонност към продукти за отпушване на носа, отколкото по-възрастните.

Като цяло 7% от хората не посягат към обикновени лекарствени продукти, дори и да разполагат с домашна аптечка вкъщи. Този отговор най-често бе посочван сред хората на възраст от 35 до 44 години  – 12%.

Реклама на хранителни добавки

Хранителните добавки сами по себе си представляват интересна рекламна категория. И защото съществен дял от рекламата е насочен към телевизия, ще направим кратък анализ на зрителите в целева група 15+ по отношение на реализирани TRP’30. Данните сочат, че рекламодателят с няй-голям брой TRP’30 за първото тримесечие на 2021г. е Naturpharma с ръст от 115% спрямо същия период 2020г. На второ място се позиционира Walmark с ръст от 66% спрямо миналата година за същия период. На трето място, макар и с 18% спад по отношение на TRP’30 за посочената целева група, е Naturproduct.

*TRP’30 е метрика, представляваща броя на рейтинговите точки на дадена целева група (в случая 15+), който се приравнява към 30-секунден рекламен клип в телевизия. Това e брой TRP-та, преизчислен чрез коефициент за дължина в секунди в съотошение с 30-секундна реклмна продължителност.

NIELSEN – 61% от българите приемат хранителни добавки. От шкафа с лекарства най-често посягаме към обикновени болкоуспокяващи