Съобщения за пресата

Проучване: 60% от българите се хранят в заведения за бързо хранене няколко пъти месечно

Само 7% от българите никога не посещават заведения за бързо хранене, 45% се хранят там поне веднъж седмично, а 14% - няколко пъти месечно. Най-често участниците в проучването избират fast food, защото според тях там се предлага вкусна храна. Други основни причини са бързото обслужване и спонтанното решение, когато са гладни. Най-големият негатив на този тип заведения е схващането на клиентите им, че храната, която предлагат, е нездравословна. Дюнер кебаб (Aladin Foods, Mimas,..), McDonald’s и KFC са сред най-популярните заведения за бързо хранене в България. Hesburger е най-големият рекламодател в сегмента от началото на годината

Изследването е проведено от агенция „Нилсен Адмосфер България“ и „Български национален панел“, използвайки метода за онлайн събиране на данни върху извадка от петстотин респонденти над 15 години, използващи интернет. Проучването е допълнено с данни от рекламния мониторинг на „Нилсен Адмосфер България“ в сегмента за бързо хранене, според който Hesburger е рекламирал най-много от началото на 2020 г.

Заведенията за бързо хранене се радват на висока популярност в България – 60% от хората ги посещават няколко пъти месечно (45% веднъж седмично и по-често, 15% – няколко пъти месечно). 10% от анкетираните ги посещават веднъж месечно и почти една четвърт – по-рядко. По-често там се хранят респондентите на възраст под 45 години и тези, които живеят в големите градове, в сравнение с жителите на по-малките общини.

Когато анкетираните, които поне понякога консумират fast food, трябва да помислят за причините, поради които го правят, те най-често споменават вкусната храна (42%). Подобен процент ги посещават заради бързото обслужване (39%), и същият процент – спонтанно, когато са гладни или изпитват жажда (също 39%). Голям дял от участващите в проучването (37%) избират fast food, защото е близо до мястото, където се намират (местоживеене или работно място). Повече от една четвърт (29%) оценяват добрите цени. Всички тези причини са малко по-силно изразени при мъжете, отколкото при жените.

Oтносително висок процент от посетителите на заведенията за бързо хранене (78%) са наясно и с техните негативи. Те смятат нездравословната храна за най-големия им минус (32%). На второ място респондентите се притесняват от високото производство на пластмасови отпадъци (29%) и на трето място – от струпването на голям брой хора (22%). Непренебрежими негативи са и културата на хранене, която освен всичко друго насърчава бързата консумация (21%), неудобната среда (18%) или неподходящото предложение за хора с алергии или други здравословни ограничения (17%).

Анкетираните най-често посещават заведенията за бързо хранене, за да обядват (69%). 31% от клиентите си купуват закуска, 26% – вечеря, а 11% от тях се спират заради различни вкусотии. Интересното е, че закупуването на закуска е по-често за жителите на по-малките градове и села, докато обядите се купуват в по-голяма степен от жителите на големите градове. Вечерята
от заведение за бързо хранене е по-предпочитана от жителите на столицата, отколкото
от живеещите в други градове.

По отношение на избора между консумация на място или закупуване за вкъщи, при 28% преобладава консумацията директно в заведението. 18% от анкетираните обикновено купуват храната за вкъщи. Повече от половината респонденти (54%) понякога консумират храната на място, а друг път я купуват за вкъщи – нито една от опциите не преобладава значително.

В България вече има множество заведения за бързо хранене. Според резултатите от проучването на „Нилсен Адмосфер България“ заведенията, предлагащи дюнер кебаб ca най-популярни между тях, споменали са ги 43% от анкетираните. McDonald’s и KFC са на второ до трето място (и двата с 25%), а 26% предпочитат по-малките заведения (щандове), които принадлежат на по-малки или местни компании.

А как изглежда рекламата в този сегмент? Класацията на трите най-големи рекламодатели за периода Януари – Септември 2020 г. е оглавена от Hesburger с 2,3 милиона лева. Вторият по големина рекламодател за този период е McDonald’s с реклама на стойност над 861 хиляди лева. Трети са KFC с над 457 хиляди лева. Данните са от рекламния мониторинг на Ad Intel от „Нилсен Адмосфер България“.

NIELSEN – Проучване: 60% от българите се хранят в заведения за бързо хранене няколко пъти месечно