Съобщения за пресата

Приблизително само двама на десет българи винаги използват слънцезащитна козметика, за да предпазят кожата си от слънцето

В разгара на лятото сме, което означава, че прекарваме много повече време навън под пряка слънчева светлина. Според скорошно изслседване на Нилсен Адмосфер България и Български национален панел на база извадка от 500 онлайн респонденти на възраст 15+ години, повече от една трета от българите активно се излагат на слънце, когато им се отдаде такава възможност. Повече от две трети от запитаните също използват козметични продукти със слънцезащитен фактор (SPF), но само 19% се възползват от тях всеки път, когато се излагат на слънце.

Повече от една трета от респондентите в онлайн проучването (36%) споделят, че активно се излагат на слънце, когато им се отдаде такава възможност. Не е изненада, че жените проявяват по-голяма активност спрямо мъжете в извършване на тази дейност. 28% от респондентите се излагат на слънце само в определени случаи – по време на ваканция, по-дълъг престой до водата или друг повод. За подобен брой респонденти (30%) излагането под пряка слънчева светлина е свързано с регулярни дейности на открито, като работа в двора, спорт и дуго. Това важи еднакво за мъже и жени. Само 5% от запитаните изцяло избягват слънчевите лъчи.

Въпреки препоръките от експерти общо 19% от българите използват слънцезащитна козметика всеки път или много често, когато са на слънце. Значително по-голям е броят на жените, които се ангажират с това – 26% спрямо 12% мъже. Точно една половина от респондентите по-рядко използват козметични продукти със слънцезащитен фактор (SPF), прилагайки ги в случаи на по-дълъг период излагане на слънце. Алармиращо е, обаче, че 31% от българите никога не използват слънцезащитни продукти върху кожата си. Мъжете (40%) и хората на възраст 55+ години (43%) сочат, че никога не използват такъв тип козметика; 23% от жените споделят това твърдение.

Сред най-честите аргументи на хора, които избират да не прилагат никаква слънцезащитна козметика са следните: не изпитват нужда, защото не изгарят на слънце (25%), нямат такъв тип продукти под ръка (23%), не харесват усещането на такъв тип продукти върху кожата си (19%).

Относно самият слънцезашитен фактор (SPF) най-често предпочитаната степен на защита е SPF 30 и по-висока (56%). Малко над една трета предпочитат по ниска степен на SPF и 9% не знаят с точност. Когато става въпрос за цени, повечето хора (80%) не биха отделили повече от 25лв. за обикновена опаковка от 200-250 мл. слънцезащитен продукт.

Продукти, съдържащи слънцезаитен фактор (SPF) обикновено не се характеризират с дълъг срок на годност – срокът често изтича след около една година употреба. Според проучването 42% от респондентите винаги проверяват срока на годност и го следят с точност. Други 47% проверяват срока само, когато съхраняват продуктите за дълъг период от време. Само 6% проверяват срока и не го взимат под внимание, а 5% изобщо нямат навик да го проверяват.

NIELSEN – Приблизително само двама на десет българи винаги използват слънцезащитна козметика, за да предпазят кожата си от слънцето