Съобщения за пресата

Доклад от изследване: Пазаруване на градински стоки в България

Infographics + study inside

Колко често купувате растения или продукти и консумативи за градината?

  • Една пета от българите пазаруват растения или консумативи за градината поне 2 или 3 пъти месечно. Повече от половината анкетирани (56%) пазаруват поне веднъж на 3 месеца. Женитe, както и хората от селата, пазаруват по-често. 8% никога не пазаруват растения или консумативи, свързани с градината.

С кои магазини, които продават растения и градински консумативи, сте запознати?

  • „Praktiker“ е най-известен сред специализираните магазини за продажба на градински консумативи – 62% от анкетираните разпознават този магазин. 60% са също запознати с „Мr. Bricolage“ и третият най-добре познат магазин е „Home-Мax“ (48%), който е по-известен сред мъжете (52%), отколкото сред жените (43%). Останалите магазини, с които българите са добре запознати, са „Praktis“ (31% ), „Bauhaus“ (22%) и „Temax“ (15%).

От кои магазини купувате растения/градински консумативи?

  • 37% от анкетираните пазаруват в „Mr. Bricolage“ – интересно е да се направи сравнение по възрастови групи: почти половината (48%) от 35 до 44-годишните пазаруват там, но за останалите възрастови групи това е с 10-15 процентни пункта по-малко. „Praktiker“ е втори по избор с 36%, като тук най-силната възрастова група се състои от 45 до 54-годишните (43%) в сравнение с други възрастови групи, които варират от 32% (15-34 годишни) до 36% (55+). „Home-Maх“ се нарежда на трето място с 24%. Един на четири анкетирани споделя, че не пазарува от нито един от посочените магазини, което би могло да означава, че тази група хора си набавя растения или градински консумативи от друг тип магазини или места (както и се предполага от следните резултати).

От какъв тип места предпочитате да купувате растения/градиснки консумативи?

  • Магазинът за цветя е най-любимото място за пазаруване на растения и градински консумативи – половината от българите предпочитат да пазаруват от там (55% от жените и 44% от мъжете). Местните пазари са също популярни (41%), както и разсадниците и градинските центрове (40%). Големите вериги магазини, които продават голямо разнообразие от стоки, са предпочитани от 39% от анaкетираните, като тук групата от 55-годишна възраст проявява най-силни предпочитания.

Колко обикновено харчите наведнъж, когато пазарувате растения и градински консумативи?

  • Най-често българите харчат 21 до 50 лв. (45%), когато купуват растения и градински консумативи. 36% отделят не повече от 20лв, а 15% – между 51 и 100 лв. за едно посещение. Малка част от хората (5%) похарчват повече от 100лв. наведнъж. Мъжете харчат повече от жените, което също важи за хората между 34 и 54-годишна възраст, които са склонни да отделят малко повече средства за такъв тип стоки. Хората над 55 години и тези от 15 до 34 години обикновено отделят най-малко средства за растения и градински консумативи.

Какъв тип стоки за градинарство купувате най-често (за лична/семейна употреба)?

  • Най-често закупуваните видове стоки са саксиите и кашпите (58%), последвани от растения за дома (52%) и почвени смеси, тор и хумус (47%). Както саксийте, така и интериорните растения са по-често купувани от жените, но повече мъже (51%) купуват тор или хумус. Другите видове стоки, които българите пазаруват, са външни растения (40%), семена или тревни смески (36%) и разсад за зелечунци (29%).

Кои качества са важни за Вас, когато пазарувате за продукти, свързани с градината?

  • Най-важното нещо, определящо пазара за българите, са цените (63%). Качеството на продуктите и сортовете е важно за 59% от запитаните (като това се увеличава с възрастта), а наличието на широка гама от продукти е важно за 40%. Близостта до дома (достъпната локация) е важна и определяща за малко над една трета от запитаните.

Пазарували ли сте някога онлайн за такъв тип продукти (растения и консумативи за градината)?

  • 66% от анкетираните никога не са закупували растения или градински продукти онлайн. Няма съществена разлика във възрастовите групи сред хората, които са пазарували такъв тип продукти онлайн (34%), но се забелязва, че тези с висше образование са пазарували по-често онлайн (44%), отколкото тези със средно образование (31%).

Рекламни стойности по официална тарифа

  • Рекламният мониторингAd Intel на Нилсен Адмосфер България сочи, че  продуктовата категория с най-висока брутна рекламна стойност в сегмент „Градинарство“ е „Техника за косене на трева“ – рекламодателите са инвестирали над 1.2 милиона лева в реклама за такъв тип продукти (брутни стойности по официална тарифа).
  • Stihlзаема първа позиция в категория „Градинарство“ по отношение на брутни рекламни инвестиции за периода януари-май 2021г. – рекламната стойност на марката е достигнала близо 927 хиляди лева. „Husqvarnaследва с инвестирани близо 710 хиляди лева иPremiumс близо 142 хиляди лева.

NIELSEN – Доклад от изследване – Пазаруване на градински стоки в България