Съобщения за пресата

Доклад от изследване: Пазаруването на хранителни продукти в България

Infographics + study inside

Обща спонтанна познатост на супермаркетите

  • Три четвърти от българите спонтанно се сещат за Kaufland, когато става въпрсос за супермаркети. 67% от анкетираните се сещат за Lidl и 59% за Billa. Общата спонтанна познатост за тези три супермаркета е много сходна при двата пола, както и при всички възрастови групи.

С кои от следните супермаркети сте запознати?

  • Когато анкетираните бяха помолени да изберат от списък със супермаркети по отношение на кои от тях познават, 91% избраха Kaufland. Вторият най-познат супермаркет е Lidl (90%), а третият – Billa (85%). Metro (64%), T-Market (59%), CBA (51%) и Фантастико (46%) също са доста разпознаваеми сред анкетираните.

Къде пазарувате хранителни стоки?

  • 8 от 10 българи пазаруват хранителни продукти от супермаркета. Мъжете пазаруват там малко по-често (85%), отколкото жените (77%). По отношение на възрастта там най-често пазаруват хората над 54 години (88%). Второто най-често място (52%) за пазаруване на хранителни продукти е малкият магазин за хранителни стоки. 30% от анкетираните пазаруват от пазара, но това се отнася повече за по-възрастните възрастови групи.

Къде най-много предпочитате да пазарувате хранителни стоки?

  • Най-предпочитаното място за пазаруване на хранителни стоки е супермаркетът (68%). Той е най-популярен сред най-възрастните респонденти (73%). За 23% любимото място за пазаруване е малкият магазин за хранителни стоки, но само 14% от хората над 54 години го предпочитат (за разлика от по-младите респонденти: 29% от хората на възраст 35-44 години и 28% от тези между 45 и 54 години предпочитат да пазаруват в малък магазин за хранителни стоки). Други места за пазаруване на хранителни стоки, като специализирани магазини, пазари или фермерски пазари, са предпочитани само от минимален брой хора.

Колко често ходите на пазар за хранителни стоки?

  • Повечето българи (60%) пазаруват хранителни стоки всеки ден или няколко пъти седмично. Една четвърт пазаруват около веднъж седмично, а 8% – само няколко пъти месечно. Малка е разликата в честотата на пазаруване между мъжете и жените, като жените пазаруват дневно малко повече.

Кои са водещите фактори, когато отивате да купувате хранителни стоки във физически магазин или пазар?

  • Цените, разпродажбите и отстъпките са основният решаващ фактор – 66% от българите ги вземат предвид, когато избират да купуват от физически магазин. Големият избор е важен за 60% от българите, като най-много са тези на възраст от 45 до 54 години (71%). 54% вземат предвид близостта – предимно мъжете (60% спрямо 49% жени) и хората от големите градове и София. Също така, колкото по-възрастни са анкетираните, толкова по-важна за тях е близостта. Качеството и свежестта на хранителните стоки също са важни за 54% от хората. За 42% от анкетираните решаващият фактор е дали познават добре магазина.

Колко обикновено харчите средно, когато купувате хранителни стоки?

  • Българите обикновено харчат между 21 и 50 лв. средно, когато купуват хранителни стоки (48%). Малко над една четвърт (26%) харчат от 51 до 100 лв. и 11% само до 20 лв. Три четвърти (76%) от хората на възраст над 54 години не отделят повече от 50 лв., от друга страна, над половината (51%) от най-младите респонденти (15-34 г.) харчат повече от 51 лв. при покупка на хранителни стоки.

Интересувате ли се от страната на произход на хранителните продукти?

  • 8 от 10 българи се интересуват от страната на произход на хранителните продукти, но само 28% се интересуват от нея за всички продукти. 30% от анкетираните казват, че се интересуват от страната на произход за повечето продукти, а една четвърт – само за някои. Останалите (17%) изобщо не се интересуват от страната на произход – и това са предимно най-младите възрастови групи. 95% от респондентите на възраст над 54 години вземат под внимание страната на произход поне за някои продукти.

Коя страна на произход предпочитате при покупката на хранителни продукти?

  • 89% от тези, които се интересуват от страната на произход на хранителните продукти, предпочитат продуктите да са български. Втората най-предпочитано място на произход (26%) са страните членки на Европейския съюз. 15% предпочитат продукти от Гърция.

Реклама – ЦЕНОВИ СТОЙНОСТИ НА РЕКЛАМНОТО СЪДЪРЖАНИЕ

  • Данните от рекламния мониторинг Ad Intel на Nielsen Admosphere Bulgaria сочат, че Лидл България е водещ рекламодател в категорията „Верига магазини за хранителни стоки“ в периода януари-октомври 2021 г. с рекламна стойност над 62 млн. лв. (бруто). След него се нарежда Билла България (с рекламна стойност от почти 62 млн. лв.), а след това – Кауфланд България (с 50 млн. лв.).

NIELSEN – Доклад от изследване – Пазаруването на хранителни продукти в България