Съобщения за пресата

Доклад от изследване: Консумацията на енергийни напитки в България

Infographics + study inside

Колко често пиете енергийни напитки?

  • Четирима от всеки десет българи пият енергийни напитки поне веднъж месечно. 12% от българите правят това няколко пъти седмично, а 7% от тях – всеки ден. 36% от анкетираните заявяват, че никога не пият енергийни напитки – почти половината от жените (45%), но само около една четвърт от мъжете (27%). С напредването на възрастта се увеличава броят на хората, които изобщо не пият енергийни напитки.

С кои 3 марки енергийни напитки сте запознати? (спонтанна познатост)

  • Най-известната (спонтанно посочена) марка енергийна напитка е „Red Bull“ – 72% от анкетираните посочват нея, когато са помолени да споделят три марки енергийни напитки. „Hell“ се нарежда на второ място с 56%, а „Monster“ заема трета позиция с 35% от опоменатите. Следват марките „Shark“ с 16% и „Pitbull“ със 7%. Спонтанната познатост на други марки като „Isosport“ и „Tiger“ не надхвърля 5%.

Откъде обикновени си купувате енергийни напитки?

  • Най-често срещаното място, откъдето се купуват енергийни напитки, е супермаркетът – 53% от българите ги набавят оттам. След супермаркетите се нареждат малките магазини за хранителни стоки с 50%, като сред жените това се среща най-често (58% от жените обикновено купуват енергийни напитки от малък магазин за хранителни стоки спрямо 48%, които купуват от супермаркет). 40% си набавят енергийни напитки от магазин за цигари и алкохол и 23% от бензиностанция.

Колко обикновено харчите за енергийни напитки при едно посещение в магазина?

  • Средният разход за енергийни напитки при една покупка е 7,90 лв. Мъжете са склонни да харчат почти 1,50 лв. повече от жените – средната сума за тях е 8,50 лв., докато при жените е 7,10 лв.

Какъв вид енергийни напитки предпочитате?

  • Когато става въпрос за различни видове енергийни напитки, повечето хора предпочитат газирани напитки (62%). 18% предпочитат негазирани енергийни напитки, а 21% от анкетираните нямат предпочитания.

Предпочитате енергийните напитки да са обкновени или без захар?

  • Само една четвърт от отговорилите предпочитат енергийни напитки без захар. Повечето хора (57%) харесват обикновените енергийни напитки. 18% нямат предпочитания. Тук няма забележителни разлики между двата пола.

Кои са решаващите фактори за Вас, когато купувате енергийни напитки?

  • Най-важният фактор, който се взема предвид при покупката на енергийни напитки, е вкусът и ароматът – той е решаващ за 59% от анкетираните. За 48% необходимостта от ободряване или повишаване на енергията е важен фактор. 34% вземат решение въз основа на цената на продукта, а 24% разчитат на предишния си опит. 1 от 10 българи се интересува от препоръките на други хора, когато купува такъв тип напитки.

РЕКЛАМА – ЦЕНОВИ СТОЙНОСТИ НА РЕКЛАМНОТО СЪДЪРЖАНИЕ

  • Данните от рекламния мониторинг Ad Intel на Nielsen Admosphere Bulgaria сочат, че марката Devin (дистрибуционен партньор на Red Bull и Granini в България) е топ рекламодател в категория „Енергийни напитки“ между януари и август 2021 г. – с рекламна стойност от над 3,4 млн. лв. (бруто). Следват Hell Energy Bulgaria (с брутна рекламна стойност от над 1 млн. лв.) и Coca-Cola Bulgaria (с близо 32 хил. лв.).

NIELSEN – Доклад от изследване – Консумацията на енергийни напитки в България