Съобщения за пресата

Българите и модата: Една трета от интернет потребителите си купуват дрехи поне веднъж месечно

Мнозинството активни в интернет българи купуват дрехите си от магазини за дрехи; онлайн пазаруването е второто най-често споменавано място откъдето също се купуват дрехи. Пазаруваме и доста често - една трета от нас си купуват дрехи поне веднъж месечно, а 29% го правят около веднъж на 3 месеца. Най-често се отправяме към магазина, когато търсим нещо конкретно, но добра оферта или разпродажба е също добър повод да отидем на пазар. Въпреки това, дойде ли време да се отървем от дрехите, които вече не носим, рядко ги изхвърляме в обикновения боклук - по-скоро ги даряваме на някой в нужда или ги държим вкъщи за алтернативна употреба, като напр. почистване.

Проучването бе проведено от Нилсен Адмосфер България, заедно с Български национален панел сред извадка от 500 респондента на възраст 15+, част от онлайн населението в страната.

Ако попитате активните в интернет българи къде си купуват дрехите, най-честият отговор е магазин за дрехи (68%). Онлайн магазините са второто предпочитние – 41% от респондентите пазаруват за дрехи в интернет. По-голям брой жени пазаруват онлайн (49% спрамо 33% мъже), както и по-младите в стравнение с по-възрастните. Набавяне на дрехи втора употреба от магазина или от роднини и приятели е обичайно за една трета от запитаните.

Изследването показва, че българите купуват дрехи доста често – 34% посещават магазините с тази цел поне един път месечно, а 29% около един път на три месеца. Не е изненадващо, че жените отново пазаруват повече модни артикули отколото мъжете – 43% от жените сред българското интернет население купуват дрехи веднъж месечно или по-често в сравнение с 24% от мъжете. Възрастовата група над 54 годишна възраст е по-малко склонна да провежда онлайн покупки за дрехи на месечна база или по-често.

А какъв е най-честият мотив да oтидем до магазина за дрехи? 61% от респондентите го правят, когато търсят нещо конкретно. Втора честа причина (спомената от 46% от респондентите) е когато се забележи наличието на добра оферта (напр. на витрината). Съществува разлика от 11 процентни пункта между мъжете и жените, като жените обръщат повече внимание на добрите оферти (52% жени спрямо 41% мъже). Разпродажбите (34%), нуждата да си направят подарък и да задоволят себе си (33%), както и началото на нов сезон (26%) са причини, които също карат хората да си купуват дрехи.

Интересуваме ли се от мода?

Магазините за дрехи и търговските вериги са снабдени с най-новите дрехи в модата, отговарящи на съответния сезон и съвременните тенденции. Въпреки това, да сме в крак с модата е по-малко важно за нас, когато купуваме дрехи. Относно до каква степен се интересуваме какво е на мода, разделяме се на три почти еднакви по големина групи – 32% от хората се интересуват от модните тенденции, когато пазаруват за дрехи, докато 37% не се. 31% изразяват неутралност по темата – те са избрали да отговорят с „нито да, нито не“. И отново има разлика в данните за двата пола. Дамите малко повече се вълнуват от модните тенденции, когато пазаруват за дрехи в сравнение с мъжете (36% спрямо 29%).

Какво да направим с дрехите, които не носим?

Проучването на Нилсен Адмосфер България също доведе до интересни заключения относно това, какво правят хората с дрехите, които вече не носят. Въпреки че българите са доста активни в пазаруването на дрехи, те рядко изхвърлят ненужните дрехи в кофата за боклук (само 16% от респондентите правят това). Почти половината от анкетираните пазят дрехите, които вече не носят, използвайки ги за други цели у дома (напр. почистване) – 45%, като мъжете са по-склонни да правят това. Приблизителен брой хора (43%) дават дрехите си на свои роднини или приятели, като жените този път изявяват по-голяма склонност към тези действия. 29% занасят дрехите до специален контейнер за текстил, а 26% ги даряват на благотворителни организации.

Реклама

Във връзка с темата любопитно е да разгледаме и брутните рекламни инвестиции в категория „дрехи“ (включително търговци на обувки) според рекламния мониторинг на Нилсен Адмосфер България. Данните за периода януари-юли 2020 г. сочат, че Kik е бил най-големият рекламодател с рекламен материал на стойност над 183 000 лв. в телевизия, радио и печат. Марката Punto се нарежда на второ място с брутна инвестиция от над 109 000 лв., а Addict Boutique заема трета позиция тази година (с реклама в брутен размер от над 61 000 лв., според данните). Въпреки, че Deichmann е бил водещият рекламодател за същия период миналата година, тази година заема пето място в класацията – брутната рекламна инвестиция претърпява спад от 89% спрямо предходната година.

NIELSEN – Българите и модата: Една трета от интернет потребителите си купуват дрехи поне веднъж месечно