16.3.2022

Най-често през зимата и за да се сгреем – как българите предпочитаме да пием чай?

Повече от една трета от българите пият чай (под формата на топла напитка) поне веднъж дневно. Почти половината от българите го пият с цел да се сгреят. Най-любимият вид чай категорично е билковият. Обичайният начин на приготвяне е чрез използването на готови чаени торбички, а най-типичното място, откъдето си набавяме чай, е супермаркетът.

Проучването е на Нилсен Адмосфер България и Български национален панел на базата на извадка от 500 души от онлайн населението в страната на минимум 15-годишна възраст.

В края на този анализ ще намерите и резултати от рекламния мониторинг „Ad Intel“ (на Нилсен Адмосфер България), според който най-големият рекламодател на топли чайове през 2021 г. е била марката „Билковита“.

Почти всички българи пият чай (96%), според данни от изследването. Три четвърти (76%) го пият повече през зимата, отколкото през всяко друго време на годината. 11% увеличават приема на чай през есента. 18% консумират чай в същите количества целогодишно, независимо от сезона.

В момента 13% от българите пият чай по няколко пъти дневно и 22% - веднъж дневно. Други 22% го пият няколко пъти седмично. Въпреки това, по-голяма част от българите (в момента 39%) се наслаждават на тази топла напитка около веднъж седмично или по-рядко. По отношение на разликата в консумацията на чай между двата пола, изглежда, че мъжете пият чай малко повече в сравнение с жените - 74% от мъжете (спрямо 65% от жените) пият чай поне веднъж седмично. Само 4% от респондентите споделят, че никога не пият чай.

Най-честата причина да пием чай е за да се сгреем – 48% от българите го правят именно заради това. Интересно е, че тази причина е по-често срещана сред по-младите респонденти – забелязва се, че колкото по-възрастни са респондентите, толкова по-малко пият чай с цел да се затоплят. Що се отнася до други причини, една трета (34%) пият чай поради здравословни проблеми, като напр. настинка, грип, инфекция на пикочните пътища и др., докато за 32% той е част от сутрешната закуската. 30% от българите пият чай, за да се успокоят и отпуснат.

По отношение на различните видове чай, билковият чай заема значителна преднина пред всички останали видове в България - 88% от консумиращите чай пият билков чай. Пловодовият чай заема втора позиция с 45%, но той е по-популярен сред младите и намалява популярността си с покачване на възрастта. 27% от хората, които пият чай в България, пият зелен чай и 18% - черен.

Любителите на чай в България най-често го приготвят с готови чаени торбички (86%). 32% го предпочитат в насипен вариант, като под тази форма той е по-полулярен сред по-възрастните респонденти. 13% използват инстантен, разтворим чай и 7% - млян чай на прах (обикновено матча).

Супермаркетът е мястото, където най-често хората купуват чай (тези, които пият). 67% си набавят чай за домашни цели от там. 40% избират местен магазин - това са по-често жени (46%), отколкото мъже (34%), както и по-млади в сравнение с по-възрастни. Над една пета (21%) купуват чай от аптеката и 18% - от био магазин за натурални продукти.  

Чай в рекламния сегмент

Разглеждайки данните в категорията на топлите чайове от рекламния мониторинг Ad Intel, виждаме, че марката с най-висока инвестирана рекламна стойност през 2021г. е била „Билковита“ (61 470 лв.). Списъкът по-долу е на база брутни стойности според официално публикуваните ценови листи. Второ място заема „The Green Bear“ и трето – „Twinings“.

arrow_back
Обратно към Новини
arrow_back
Към Началната страница