2.5.2022

Доклад от изследване: Пазаруване на солени снаксове в България

Infographics + study below

Обща спонтанна познатост на марки солени снаксове

Най-споменаваната марка на спонтанен принцип от страна на анкетираните е „Chio“ (49%), следвана от „Lay‘s“ (22%), „Ruffles“ (18%), „Lotto“ (16%) и „Хрус-хрус“ (16%).

Подпомогната познатост на марки солени снаксове

8 от 10 българи разпознават марката „Зайо Байо“ (особено най-младите възрастови групи). Следващата най-разпознавана марка е „Chio“ (77%). С „Kubeti“, както и със „7 Days“, са запознати 72% от българите. 67% също разпознават „Златна Добруджа“ и 63% - „Lotto“.

Купувате ли солени снаксове (чипс, соленки, солети, ядки, пуканки и др.) поне от време на време?

Между 9 и 10 българи (94%) купуват солени снаксове поне от време на време. Процентът на тези, които купуват солени снаксове, напр. чипс, ядки или крекери, е най-висок сред младите респонденти, докато 16% от тези от 55-годишна възраст и нагоре изобщо не ги купуват.

Кои марки солени снаксове (чипс, соленки, солети, ядки, пуканки и др.) купувате?

Най-купуваните марки солени снаксове, посочени от анкетираните, са „Зайо Байо“ (56%) и „Chio“ (също 56%). Други марки, които често попадат в потребителската кошница, включват „Златна Добруджа“ (50%) и „7 Days“ (44%).

Колко харчите за солени снаксове при една покупка (чипс, соленки, солети, ядки, пуканки и др.)?

Сумата, която обикновено се отделя за солени снаксове при една покупка, е до 5 лв. (55%). Само 11% от анкетираните харчат повече от 10 лв. за този вид продукти. Най-младата възрастова група (15-34 години) има тенденцията като цяло да харчи повече при една покупка, в сравнение с по-възрастните групи.

Откъде обикновено купувате солени снаксове (чипс, соленки, солети, ядки, пуканки и др.)?

8 от 10 българи, които купуват солени снаксове, ги купуват от супер- или хипермаркетите, като това най-често се проявява сред тези от 45 години нагоре (88%), в сравнение с по-младите. 63% от българите купуват снаксове от малки или квартални магазини. За пазаруване на такъв тип продукти 8% използват за целта специализирани магазини, както и вендинг машини, автомати или заведения за бързо хранене.

Колко често купувате солени снаксове (чипс, соленки, солети, ядки, пуканки и др.)?

Почти половината от българите купуват снаксове на седмична база (49%). Една трета ги купуват поне 2-3 пъти месечно и 14% около веднъж месечно. Хората, попадащи в най-възрастната категория (55+), най-рядко купуват солени снаксове – близо една трета от тях спрямо 17% от 15 до 34-годишните купуват такъв тип продукти около веднъж месечно или по-рядко.

Купувате ли солени снаксове (чипс, соленки, солети, ядки, пуканки и др.) по-често в определен период от годината?

Повече от половината от хората, които купуват снаксове, споделят, че покупките им зачестяват в определен период от годината. Това важи повече за жените (61%), отколкото мъжете (48%). От тези, които имат тендецията да купуват по-често в определено време, в повечето случаи това е през зимата (61%) – и отново това се забелязва повече сред жените (70% от жените спрямо 49% от мъжете). Вторият сезон, в който зачестяват покупките на солени снаксове, е лятото (48%), като това най-ясно се изразява сред 35 до 44-годишните, при които 61% купуват повече през лятото спрямо 47% през зимата.

Кои фактори играят роля при избора Ви на солени снаксове (чипс, соленки, солети, ядки, пуканки и др.)?

Ключов фактор при ибора на солени снаксове е вкусът – той е от решаващо значение за 84% от респондентите. За 64% цената оказва голяма влияние и то най-вече сред хората от 55-годишна възраст нагоре (73%). 40% разчитат на предишния си опит и 28% избират продукт на база размер и количество.

Какъв вид солени снаксове (чипс, соленки, солети, ядки, пуканки и др.) купувате най-често?

Най-купуваните видове солени снаксове са ядките и семките (72%) – популярността им нараства с възрастта. На второ място следват чипсовете (включително тип тортила и царевични), но те са най-популярни сред най-младите респонденти (80%). Третите най-често купувани снаксове са крекери, солени бисквити и брускети, които са популярни особено сред най-възрастните. Пуканките са най-купуваният вид за 50% от хората, следвани от малките солени закуски и печива (29%) и зеленчукови, пълнозърнести или оризови снаксове (17%). 13% най-често купуват сушени месни пръчици.

По какъв повод обикновено консумирате солени снаксове?

Почти три четвърти от българите консумират солени снаксове, когато изпитат желанието. 61% го правят, когато гледат телевизия или филм у дома (67% от най-младите анкетирани и 54% от най-възрастните). За една четвърт е обичайно, когато посещават близки или приятели, а за 22% когато отиват на кино, което отново е по-характерно сред младите възрастови групи (15-34). 4% изобщо не консумират такъв тип продукти.

Предпочитате солени или сладки снаксове/изделия?

Почти половината от българите (47%) предпочитат солени пред сладки снаксове, като 26% са тези, които предпочитат втория вид. Не се забелязват разлики между половете, но респондентите между 35 и 44 години предпочитат доста повече солените снаксове (53% предпочитат тях спрямо 19% сладките). 27% от българите не изразяват предпочитание.

Pеклама - Категория: Солени снаксове

Данните от рекламния мониторинг на Нилсен Адмосфер България сочат, че марката „B.YOND“ е била най-големият рекламодател в категорията „Солени снаксове“ през първото тримесечие на 2022г. по отношение на брутни реклмани стойности, надхвърляйки 1,4 милиона лева. „CHIO“ се нарежда на второ място с рекламна стойност от над 903 хиляди лева и „CHEETOS“ на трето с близо 779 хиляди лева.

arrow_back
Обратно към Новини
arrow_back
Към Началната страница