8.7.2022

6 от 10 българи притежат автомобил, обикновено закупен втора употреба. Hай-предпочитаният тип е хечбек

Половината от българите притежават автомобил, 11% дори са собственици на повече от един. Най-предпочитаният тип е хечбек, комби и седан си поделят второто място. По-голямата част от автомобилите са на повече от 10 години и са закупени втора употреба. Най-широко разпространеният тип автомобил по отношение на двигателя е бензиновия, следван от дизеловия, който се нарежда на второ място. Голяма част от респондентите не планират покупка на автомобил през следващата година, но за тези, които желаят да закупят, ще бъдат решаващи цената и разхода на гориво.

Nielsen Admosphere България в сътрудничество с Българският национален панел проведе проучване по темата базирано на извадка от 500 респонденти на възраст над 18 години, представители на интернет населението в страната.

Анализирайки рекламата в сегмента „Автомобили“ по отношение на брутни рекламни инвестиции, наблюдавани от Nielsen Admosphere България в рамките на рекламния мониторинг на Ad Intel, установяваме, че най-големият рекламодател от началото на тази година е София Франс Ауто.

6 от 10 души в България актуално притежават автомобил: по-точно половината от интернет населението притежават такъв, а 11% имат повече от един. Останалите 38% не притежават превозно средство. Наблюдаваме голяма разлика между мъжете и жените, що се отнася до притежание на автомобили: мъжете (76%) като цяло са по-склонни да притежават коли, отколкото жените (47%).

Притежаваните от българите превозни средства са обикновено стари: 78% заявяват, че колата им е на повече от 10 години. 14% отговарят, че автомобилът им е на по-малко от 5 години, а 18% притежават автомобил на възраст между 6 и 10 години. В този контекст не е изненада, че по-голямата част от колите, притежавани от респондентите, са втора употреба. Но нека да разгледаме малко по-подробно: 55% от собствениците на автомобили са закупили (или са получили) своя директно от предишния собственик. Най-често се наблюдава при младите респонденти (18-34 г.). 31% са закупили своето превозно средтсво от автокъща и само 8% са закупили автомобил втора употреба от оторизиран дилър. Нисък е процентът и на тези, които са закупили нов автомбил - 12%, мъжете малко по-често от жените и тази тенденция се засилва с нарастването на възрастта.

Проучването разкрива и какви видове автомобили са предпочитани сред респондентите. Не е изненадващо, че 29% от извадката имат класически хечбек, т.е. не особено голяма кола с по-малък багажник. Второто място си поделят седан и комби – и двата типа се притежават поравно от 18% от собственици на автомобили. Лифтбек притежават 14% от анкетираните.

Що се отнася до вида на двигателя или горивото, то процентите са много близки - 41% бензин срещу 40% дизел. 18% от респондентите притежават автомобил на бензин или дизел с газова уредба, а 7% имат кола на LPG или CNG.

На въпрос дали планират да закупят кола през следващата година – независимо дали вече имат такава (или повече) или не, повечето респонденти (67%) отговарят отрицателно. По-склонни да мислят за покупка на автомобил са мъжете и по-младите респонденти. А какви коли ще купуват? Предимно комби (24%) или хечбек (23%) – докато комбито би било предпочитано малко повече от мъжете, а хечбекът от жените. Седан ще предпочетат 18% от анкетираните, а SUV 16% (в по – голяма степен от мъжете).

Най-важните и решаващи фактори за тези, които планират да закупят автомобил през следващата година, са цената на автомобила (68%) и разходът на гориво (52%). Другите най-споменавани фактори са тип двигател (33%) и марка (32%). Най-маловажните характеристики, на които респондентите биха базирали покупката си, са класа и цвета на автомобила (и двете еднакво споменати 6%), както и препоръката на продавача (1%).

Автомобили и реклама

В категорията „Автомобили“ най-големият рекламодател в България от началото на годината е София Франс Ауто (ексклузивен вносител на Peugeot) – по отношение на брутни рекламни инвестиции, наблюдавани от Nielsen Admosphere България в рамките на рекламния мониторинг на Ad Intel. Второто място е за Рено Нисан България, а на трето се нарежда КИА Моторс България.

arrow_back
Обратно към Новини
arrow_back
Към Началната страница